Wednesday, March 14, 2012

Lipkovo ja Skopje

Tere taas :) Lubasin siis Lipkovost ja Skopjest kirjutada.

Lipkovo ...

Reedel käisin ma koos Peace Corp vabatahtlike Maxi, Mary, Kelly, Jori ja CID töötaja Florimiga Lipkovos. Lipkovo on Albaania küla, mis asub Kumanovost umbes 20km kaugusel. Suurepärane vahemaa, mida suve poole rattaga ette võtta, et siis sealset ilusat piirkonda nautida, pikniku pidada ja päikest võtta :P

Aga hetkel see-selleks...

Lipkovo teekonna võtsime ette kindlal eesmärgil. Nimelt on just seal piirkonnas soov Let's do it! World 2012 projekti raames korraldada pilootkoristus aprilli lõpus. Suur üleriigiline koristus toimub oktoobrikuus, kuna aga makedoonlased ei ole harjunud oma prügi eest üldse hoolima, siis on mõistlik viia eelnevalt läbi proovikoristus, et näha, kuidas läheb. Proovime pilootkoristuse projekti kaasata keskkooli õpilased, kellele eelnevalt viime läbi erinevaid workshope prügikäsitluse jne. kohta. Mina tõenäoliselt võtan kogu projekti üldise juhtimise enda kanda ja koos teistega viime workshope läbi. Kolmapäeval (14.03) on meil sellealane kohtumine ja paneme täpse plaani paika, kes, mis, kus ja kuidas.

Meie külastuse ajal Lipkovosse õnnestus meil ka sealsesse keskkooli sisse astuda. See kool oli hoopis midagi muud võrreldes teiste siinsetest koolidega. Eurovärk :P Ja oli näha, et koolile on ka veel lisahoonet oodata. Direktor oli väga õhinas meiega kohtuma ja ka õpilased tundisid meie vastu suurt huvi. Usun, et meil saab nendega väga hea koostöö olema. Kirjutan kindlasti lähemalt, kui sotid selgemad, mis toimuma hakkab :)

Veel pilte Lipkovost leate albumist.  NB! Kuna mul on Flickr's tasuta konto, siis kuvab korraga ainult 200 viimast pilti. ärge maha magage, sest lisand neid ikka järjest juurde. :)

Skopjes käigust ...

Laupäeva hommikul istusin siis bussi peale ja sõitsin Skopjesse Kristelile külla, kes on samuti EVS vabatahtlik. Ta tuli mulle bussijaama vastu. Bussijaamast tema juurde ei olegi jala väga pikk maa, aga otsustasime takso võtta. Ja nagu mind juba esimesel päeval hoiatati, siis nii ka juhtus, et välismaalastelt proovitakse pea topelt taksoraha sisse nõuda. Esiteks ei pannud taksojuht üldse taksomeetrit sissegi ja kui ta meilt selle lühikese sõidu eest 200 DEN küsis, siis jäi küll karp lahti. Muidugi tegime me näo, et ei saanud makedoonia keelest aru ja viskasime talle 100DEN. Tegelikult peaks see vahemaa olema ainult u 60 DEN (1€). Olgu õnnelik!

Kristel elab koos 3 EVS vabatahtlikuga: prantslane, lätlane ja slovakk. Kui Kristeli juurde jõudsime siis poisid alles magasid, kuna eelmine õhtu sai väljas käidud. Läti tüdruk oli kuskil ära oma poiss-sõbral külas. Serbias vist. Ja kutt ise on üldse portugalist. Rahvusvaheline värk :D Kohvetasime ja muljetasime niisama Kristeliga, kuni teised ka lõpuks otsustasid tõusma hakata. Plaan oli siis minna niisama Skopjet avastama ja ringi käima. Väga tore oli! Kahju ainult, et ilm päikesepaisteline ei olnud. Ma väga pikalt kirjutama ei hakka, kuna leiate minu albumist palju pilte Skopje kohta ja eks need räägivad enda eest ise. Käisime vanalinnas, turul, Aleksander Suure kuju uurimas, jõe ääres jne.

Aleksander Suure kuju kujutab endast purskaevu, mis hetkel ei töötanud, aga kui ilmad lähevad soojemaks siis pidavat teatud kellaajal õhtul olema värvidemäng ja ka muusika. Seda peab kindlasti oma silmaga nägema.  :P

Üks huvitav fakt ka. Kui vaatate kuju, siis näete, et hobusel on kõik olulised kohad olemas. Kui hinnata  seda rahas, siis saaks selle eest rahastada kõiki riigis olevad noortekeskusi, et nad ikka jätkusuutlikud oleks.  Aga ei, otsustati hoopis hobusele peenis selle raha eest teha. LOLLUS!!!

Makedoonlased on üldse hulluks läinud. Kõik kohad on ehitatud täis mingeid kujusid olulistele ja vähem olulistele tegelastele. 4 aastat tagasi see veel nii ei olnud. Selle asemel, et investeerida haridusse, ehitada juurde koole jne. (lapsed peavad käima koolis kahes vahetuses, kuna pole piisavalt koolimaju) ehitatakse mingeid tobedaid kujusid, mis ei ole isegi mitte ilusad.

Sellel pildil kujutatud olevat nt olnud mingi terroristid. Hmmm...

Možee hoovis nägime me sellist prügikasti:

ära viska püstoleid prügikasti pane need kõrval olevasse karpi? :D

Muide, reedel enne Lipkovosse minekut õnnestus mul Florimiga ühte možeed seest poolt ka näha. Ta on muslem ja julgesin talt kohe küsida, et kas ta näitaks mulle sisemust ka. Možeesse sisenemisel tuleb jalanõud ära võtta ja naine peab katma oma juuksed. Hea. et rätikut ja kabuutsiga kampsunit just too päev kandsin. Huvitav oli. Tol hetkel oli možee tühi, ainult mingi mehed mängisid seal pokkerit :) Olid vaiba maha laotanud ja nautisid teineteise seltskonda. Nagu ma aru sain, siis naised üldjuhul seal siiski palvetamas ei käi. Kui käivad, siis peavad nad olema meestest eraldi, et mitte hajutada meeste tähelepanu. Ja enne palvetama minekut tuleb end pesta, milleks on možee nn sisehoovis eraldi koht. Tõenäoliselt naistel on selleks veel omakorda eraldi koht, kuna meeste ees ei tohi oma käsivarsi ja jalgu jne paljastada. Ma parem rohkem ei räägi, kuna võibolla ma sain mõnest asjast veidi valesti aru. Igatahes väga hea meel, et sain sees käia ja uurida.

Skopjest veel... Lõunaks käisime lahmacuni (tõlkes: liha taignaga) söömas. Järjekordne kohalik roog, mida tuleb kindlasti proovida. Koht, kus pidavat pakutama linna parimat lahmacuni oli väga armas ja hubane ning nad pakuvadki seal ainult kahte erinevat rooga ning 3 erinevat jooki. Lahmacun kujutab endast väga-väga-väga õhukese põhajaga pitsat. Enamasti tehakse seda hakklihaga ning kaetakse köögiviljadega (tomat, kurk, sibul, salat) ning peale pigistataks sidrunit. Just nagu meile seda ka serveeriti. Väga maitsev!

Magustoiduks proovisin lõpuks kadaifi ja tulumba koogi ka ära. Pildi peal kõige vasakul spaketitoalise kattega on siis kadaif ja tulumba kook on kõige paremal pruun nn kera. Teised kõik on erinevad variatsioonid baklavast.

Kadaif on minu arvates nendest kõige maitsvam. Seda valmistatakse suurel plaadil  koogina. Seal sees oli tunda õuna ja pähkli tükke ning kaneeli. Nämma! Tulumba kook üldse kohe ei maitsenud. Mingi taignakäkk, mis on siirupiga üle valatud.  Kõike kolme (baklavat, kadaifi ja tulumba kooke) nn leotatakse vee-suhkru-mee siirupis. Koju tulles võtan kõiki neid kaasa ka ja saate ise maitsta :P

Vat selline Skopjes käik. Õhtul istusin bussi peale ja sõitsin tagasi Kumanovosse. Kindlasti külastan Skopjet veel mitmel korral ja siis on aega ka sealse ööeluga tutvuda. Suvel pidi seal muidugi jube olema, kuna Skopje asub mägede vahel ja õhku pole. Skopje pidi üldse seetõttu olema kõige saastatuma õhuga linnu Euroopas.